Skip to content

Podejście projektowe w edukacji akademickiej – nowe perspektywy i wyzwania

by dr Adam Weinert on

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie edukacyjnym, podejście projektowe do studiowania nabiera coraz większego znaczenia. Artykuł autorstwa dr. Adama Weinerta i Roberta Banasia z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, opublikowany w Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, dostarcza cennych wglądów w tę tematykę. Przyjrzyjmy się bliżej, jak podejście projektowe może rewolucjonizować proces kształcenia na polskich uczelniach.

Kluczowe wnioski

  1. Znaczenie podejścia projektowego: W kontekście transformacji cyfrowej i rosnącej roli kompetencji technicznych, społecznych i poznawczych, podejście projektowe staje się kluczową umiejętnością przyszłości. Jest to metoda ukierunkowana na realizację założonych celów przy wykorzystaniu dostępnych metod, narzędzi i dobrych praktyk.

  2. Interesariusze: Kluczowymi użytkownikami tego podejścia są studenci, nauczyciele akademiccy oraz uczelniane organizacje studenckie. Wartość dodaną stanowić może także dla władz uczelni, dyrektorów studiów, sponsorów, partnerów organizacji studenckich, pracodawców i lokalnych społeczności.

  3. Perspektywa studenta: Badania wykazały, że studenci często nie są świadomi, jak myślenie projektowe może być przełożone na proces kształcenia. Brakuje im wiedzy o zarządzaniu projektami jako kluczowej kompetencji przyszłości. Studenci często nie wykorzystują metod projektowych do planowania swojej nauki i rozwoju, co prowadzi do podejścia reaktywnego, a nie proaktywnego w zarządzaniu swoimi projektami edukacyjnymi.

  1. Wyzwania i bariery: Jednym z głównych wyzwań jest brak wystarczającej wiedzy studentów na temat zarządzania projektami. Studenci często nie znają metod i narzędzi, które mogą wykorzystać do usprawnienia procesu studiowania. Istnieje potrzeba lepszego przygotowania studentów do zarządzania projektami, zarówno w kontekście akademickim, jak i zawodowym.

  2. Rekomendacje dla uczelni: Na podstawie wyników badań, autorzy artykułu sugerują, że uczelnie powinny zintegrować podejście projektowe w swoich programach nauczania. Może to obejmować opracowanie podręczników, zestawów wzorów dokumentacji projektowej oraz metodyk realizacji projektów studenckich. Takie działania mogą pomóc studentom w lepszym zrozumieniu i wykorzystaniu myślenia projektowego w ich edukacji i przyszłej karierze.

Podsumowanie

Podejście projektowe w edukacji akademickiej otwiera nowe możliwości dla studentów, nauczycieli i uczelni. Poprzez lepsze zrozumienie i wykorzystanie tej metodyki, studenci mogą znacząco poprawić swoje umiejętności zarządzania projektami, co jest kluczowe w dzisiejszym świecie pracy. Uczelnie, wdrażając takie podejście, mogą znacząco przyczynić się do rozwoju kompetencji przyszłości u swoich studentów. To podejście nie tylko ułatwia proces kształcenia, ale także przygotowuje studentów do wyzwań rynku pracy, gdzie zarządzanie projektami jest coraz bardziej cenione.

 

Źródło: Weinert, A., & Banaś, R. (2023). Podejście projektowe do studiowania–identyfikacja i analiza potrzeb interesariuszy oraz rekomendacje dla uczelni w Polsce. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, (189), 63-73.