Skip to content

Narzędzia strategiczne wspierające planowanie i analizę strategiczną

by dr Adam Weinert on

Narzędzia strategiczne w zarządzaniu firmą

W dzisiejszym wpisie przyglądam się ponownie artykułowi, opublikowanemu w "Handlu Wewnętrznym" (2017;3(368):146-156, tom II), który rzucał światło na kierunki badawcze narzędzi strategicznych w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Artykuł ten, będący wynikiem dogłębnej analizy literatury na temat narzędzi planowania strategicznego i analizy strategicznej, stanowi kluczowe źródło wiedzy dla menedżerów, studentów i teoretyków zarządzania.

Znaczenie narzędzi w zarządzaniu strategicznym

Opracowanie rozpoczęto od omówienia pojęcia narzędzi strategicznych, podkreślając ich znaczenie w dynamicznych i złożonych warunkach, w jakich funkcjonuje współczesny biznes. Mimo pewnego sceptycyzmu co do ich skuteczności, literatura przedmiotu wskazuje na ich kluczową rolę w zarządzaniu długoterminowym.

Przegląd badań w zakresie planowania i budowy strategii

Autor przeprowadza systematyczny przegląd literatury, koncentrując się na pracach opublikowanych w latach 1992-2015. Zauważa on wzrost zainteresowania narzędziami strategicznymi od początku lat 90., choć podkreśla trudności w porównywaniu wyników badań ze względu na różnice metodologiczne i terminologiczne.

Charakterystyka narzędzi zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie

W artykule wskazano, że narzędzia strategiczne mają na celu poprawę jakości decyzji strategicznych poprzez analizę otoczenia, pozycjonowania, zrozumienie relacji, przewidywanie przyszłości i odnajdywanie rozwiązań problemów strategicznych (np. potrzeby dywersyfikacji). Jednocześnie, mają one zwiększać świadomość decydentów i zmniejszać ryzyko związane z podejmowaniem decyzji biznesowych w całej firmie.

Różnorodność definicji narzędzi służących do budowania planu strategicznego

Autor zwrócił uwagę na różnorodność w definiowaniu pojęcia narzędzi strategicznych (np. inaczej nazywanych narzędziami analizy strategicznej), co wskazuje na ich nieprecyzyjność i różnorodność zrozumienia. Mimo to, podkreślono, że narzędzia strategiczne to przede wszystkim techniki, podejścia, metody, zasady, modele i koncepcje, które mają wspomagać procesy analityczne i strategiczne w przedsiębiorstwie, w tym wspierające prognozowania, wizualizację, analizujących udziały w rynku, jednostki operacyjne, tempo wzrostu, rentowność, a także służące raportowaniu (np. analiza SWOT, model pięciu sił Portera, macierz BCG (matryca BCG), zrównoważona karta wyników, macierz Ansoffa, kluczowe wskaźniki wydajności, metoda SPACE, analiza zasobów ludzkich).

 

Podsumowanie

Artykuł dostarcza cennego wglądu w świat narzędzi strategicznych, istotnych w planowaniu długofalowym, ich znaczenia, wyzwań oraz potencjalnych kierunków badawczych. Dla menadżerów i teoretyków stanowi podstawę do skutecznego zarządzania w szybko rozwijającym się i zmieniającym otoczeniu. Opracowanie stanowi istotne źródło wiedzy na temat wykorzystania narzędzi strategicznych w praktyce zarządzania, podkreślając potrzebę dalszych badań w tej dziedzinie i analizę postępów w tym zakresie.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Źródło: Weinert, A. (2017). Kierunki badawcze w kontekście zastosowania narzędzi w zarządzaniu (strategicznym) przedsiębiorstwem. Handel Wewnętrzny368(3/2), 146-156.